Misschien willen de bezoekers van je site een vraag stellen of wil jij juist iets weten van je bezoekers. Kies dan voor een webformulier. De ingevulde formulieren komen vanzelf binnen op één of meerdere e-mailadressen naar keuze.
Waar staan formulieren op de website?
Formulieren kunnen aan webpagina's gehangen worden. Dit geldt ook voor nieuwsberichten, voorlooppagina's en de servicemenupagina's, waaronder de pagina Contact.
Wanneer zet je een formulier in?
Een formulier gebruik je om bezoekers de mogelijkheid te geven om vragen te stellen over een specifiek onderwerp of als je een reactie van ze wilt, bijvoorbeeld op een nieuw plan of ontwerp.
Ook kun je formulieren eventueel inzetten voor aanmeldingen voor congressen of evenementen. Maar door de beperkte mogelijkheden van deze functionaliteit zijn formulieren daarvoor minder geschikt. Ook is het niet mogelijk om formulieren te koppelen aan databases of andere functionaliteiten.
Uiteraard kun je ook gewoon een e-mailadres vermelden op je website als contactmogelijkheid. Het nadeel daarvan kan zijn dat jouw mailadres gebruikt kan worden voor andere doeleinden (spam) en dat je niet kunt sturen welke gegevens in de mail staan.
Wat vul je zelf in als redacteur?
Zoals je ziet, is dit iets anders dan voorheen. Je ziet nieuwe opties, bij contentvorm van formulieren.
1. Mailadres. Hierbij vul je het mailadres in waar alle ingevulde formulieren naar toe worden gestuurd. Voorheen vulde support dit in bij het formulier zelf, nu is het een vorm van content dat je zelf kan invullen.
2. Naam verzender. Dit spreekt voor zich, maar de naam van waaruit het formulier wordt verzonden. Dit is vaak de naam van de site.
3. Link naar het formulier. Hier klik je op, en kies je vervolgens uit de opties die geboden worden. Dit zijn aangemaakte en gepubliceerde formulieren door support, vaak op jouw aanvraag/verzoek.
4. AVG. Dit is ook nieuw. Voorheen zat dit ook in het formulier zelf. Nu is het een 'los' stukje content, die je zelf kan kiezen. Dit moet nog steeds wel aangemaakt worden door support, maar je kan dus zelf per formulier kiezen welke AVG blok je hierbij wilt hebben.
Wat vult een redacteur zelf in?
Algemene Verordening Gegevensbescherming
Waarschijnlijk vraag je in je formulier om persoonsgegevens, zoals naam, e-mailadres of telefoonnummer. Vraag geen persoonsgegevens die je niet nodig hebt om de vraag of aanmelding van de bezoeker te behandelen. Meld de persoonsgegevens die je wel uitvraagt bij functionaris voor de gegevensbescherming (FG) van jouw organisatie of moederdepartement.
Meer informatie om je formulieren AVG-proof te maken vind je in het Onderwerp AVG en PRO.
Dit stukje content voeg je toe bij contentblokken 'formulieren'. Dit doe je tegenwoordig zelf als redacteur. De AVG blokken moeten wel nog door support aangemaakt worden, maar je kan dus per formulier, zelf het blok 'AVG' toevoegen!
Hoe vraag ik een formulier aan?
Je kunt een formulier aanvragen bij Support Rijksoverheid Online via het onderstaande aanvraagformulier.
Invulvelden van formulieren
Je kunt op formulieren de volgende types invulvelden gebruiken:
-
Tekstveld. Dit is een veld voor 1 regel tekst.
- Tekstvak. Dit is een veld voor langere tekst.
- Datumkiezer (kalenderfunctie).
- Datumveld (dd/mm/jjjj).
- Aankruisvakje. De bezoeker kan meer dan 1 optie aanvinken.
- Keuzerondje. De bezoeker kan 1 optie kiezen (bijvoorbeeld ‘Ja' of 'Nee’).
- Keuzerondje met conditioneel veld. Afhankelijk van keuze verschijnt nieuw invulveld. (Bijvoorbeeld: bij keuze ‘Nee’, verschijnt de vraag ‘Waarom niet?’)
- Keuzelijst. De bezoeker kan een keuze uit het dropdownmenu maken.
- Uploadveld. Hiermee kan de bezoeker een bestand meesturen.
Hoe zien de invulvelden van een formulier eruit?
In de onderstaande voorbeeld zie je hoe de invulvelden van een formulier eruit zien.