In onderstaande video's leer je te werken met Spotler Mailpro (Webpower)
Hoofdstuk 1: De modules
In dit hoofdstuk krijg je uitleg over de verschillende modules van Spotler Mailpro (Webpower)
Welkom! In deze video ga ik jou meenemen in de verschillende modulen die jij als redacteur kan zien binnen Mailpro. Een module is eigenlijk het segment waarbinnen je werkt en we hebben er verschillende van. Deze kan je vinden naast het logo en is gescheiden via verschillende iconen en benamingen van die specifieke module. Wij hebben jou als redacteur geprobeerd zo weinig mogelijk ruis te hebben, dus we hebben je enkel de modules gegeven waarbinnen jij ook daadwerkelijk aan de slag gaat.
Je begint altijd op de homepagina. Dit is waar je aan de slag gaat en waar je ook de support en lijn ziet om je vragen eventueel te stellen. Vervolgens heb je de module contacten waarin je de contacten kan zien, je groepen kan aanmaken, je contacten kan exporteren en/of uploaden. Content, waar je je eigenlijk alleen begeeft in het tabje e-mails, waar je dus de berichten kan opmaken die je wilt gaan versturen. Het versturen, waar je de mailing kan inplannen om te gaan versturen naar de groep en de mail die je hebt gemaakt. En de statistieken, waar je hierzo alles vindt over de reeds verzonden mailings, denk aan kliks, denk aan opens, om te kijken hoe je mail wordt gelezen. Standaard heb je toegang tot de beheer en de admin module, maar ik zou adviseren om hier niet teveel tijd in te besteden, omdat dit met name is weggelegd voor de superusers.
Hoofdstuk 2: Content
In dit hoofdstuk leer je alles over het maken van je nieuwsbrief en het gebruik van contentblokken.
Dit hoofdstuk bestaat uit meerdere video's en is daarom opgedeeld in paragrafen.
2.1 Een nieuw bericht aanmaken
In deze video leer je hoe je een nieuw bericht aanmaakt.
Hallo, welkom bij de video waarin ik uitleg hoe je als redacteur een nieuw persbericht start. Om dit te doen ga je eerst naar de module content, waarin je de drafts ziet en de verzonden mailings van deze campagne. Vervolgens klik ik op de blauwe knop om een nieuw content toe te voegen en deze noem ik voor mijn eigen inzicht Persbericht april 18-04 om 15:13. Dit is de datum en de tijd van dit moment en dit is ook een naam die alleen enkel voor gebruikers van Mailpro te zien zijn. Een ontvanger zal deze naam nooit zien. Vervolgens heb ik de keuze om twee templates te kiezen. Eentje als ik een persbericht ga opstellen met een enkele afzender en eentje als ik een persbericht ga opstellen met meerdere afzenders en of thema's. In dit geval kies ik op enkele afzender. Vervolgens geef ik een onderwerpsregel toe die misschien is Update over de mijnen en een preheader zodat de eerste regel gelijk zichtbaar is. Bij default wordt de afzendernaam toegevoegd en het afzenderadres, dus hoef ik enkel nog maar op oké te klikken en kan ik beginnen met het opstellen van mijn bericht. Hierover een andere video waar ik daar nog meer op in ga duiken.
2.2 Header en Footer
In deze video leer je hoe je de header en footer van je bericht aanmaakt.
Welkom. In deze video ga ik je uitleggen hoe je je nieuwsbrief daadwerkelijk opstelt. Dus in de vorige video heb ik laten zien hoe je een bericht start en nu ga ik je laten zien hoe je hem content geeft. Daarvoor gaan we naar de module content, waar je de nieuwsbrieven ziet waar je nog aan werkt of die verstuurd zijn. En daar zie je het bericht wat ik net ben gestart. Wanneer ik daarop dubbel klik kom ik automatisch in de bewerkingsmodus. Daar zie je meteen dat automatisch de header wordt ingeladen, met het logo en het woordmerk van de campagne waar ik op dat moment in zit. Aan de rechterkant heb ik de mogelijkheid om de header styling toe te passen en de footer, en aan de linkerkant heb ik de mogelijkheid om blokken toe te voegen die uiteindelijk body geven aan mijn bericht.
Voor nu ga ik even de header stylen. Daarin heb ik de mogelijkheid om de primaire kleur van de banner balk aan te passen naar verschillende kleuren, in dit geval maak ik hem donkerblauw. En heb ik de mogelijkheid om de titel van de nieuwsbrief aan te passen die in de header balk staat. Ik heb de mogelijkheid om er een banner afbeelding onder te zetten of een link achter de banner, maar daar laat ik zometeen meer over zien. En ik heb de mogelijkheid om een jaargang en/of editie toe te voegen aan het bericht. Als ik er eentje kies kan ik hier het jaargang inzetten en de editie, maar als ik er geen een wil laten zien klik ik op geen. Ik kan er ook voor kiezen om de titel uit te lijnen, naar de linkerkant, naar het midden of naar de rechterkant op basis van mijn wensen. Hier zie je misschien een beetje gekke tekst staan, maar dit is het datumveld van het bericht. Dus wanneer ik op gepersonaliseerd voorbeeld klik haalt die automatisch de datum van vandaag op.
Als ik de footer wil aanpassen kan ik daar het afzenderschap tonen of de colofon tonen. En daar kan ik ook hierzo mijn eigen colofon aan toevoegen. Vervolgens kan ik hier ook afzenderschap aanpassen. Zometeen laat ik jullie zien hoe je blokken maakt, voor nu kan je dus spelen met de styling van je eigen bericht.
2.3 Blokken
In deze video krijg je uitleg over de verschillende blokken waaruit je een bericht kan opbouwen
Hallo, in deze video laat ik zien welke blokken je kan gebruiken om je persbericht op te stellen. Aan de linkerkant zie je de blokken, daar heb je een inhoudsopgave, die een overzicht maakt van de titels die je gebruikt. In elk blok wat je hebt, kan je de tussenruimte boven en onder aanpassen. Vervolgens kan je kiezen voor de mededeling aan redacties, daarvan kan je de titel niet aanpassen, maar wel de tekst en de tussenruimte boven en onder kan je aanpassen. Je hebt de mogelijkheid tot een ruler om een stukje grijze balk te plaatsen tussen je bericht, waarin je wederom de tussenruimtes kan aanpassen. Je hebt een eenkolomsblok waarin je de titel wel kan aanpassen en de tekst en de mogelijkheid hebt om deze op te nemen in de inhoudsopgave. En je hebt een blok waarin je je bijlages kan uploaden. Dit heeft de titel bijlage en via de buttonknop kan je aangeven dat je bijlage 1 en bijlage 2 wilt uploaden en in een andere video heb ik aangegeven hoe je die bijlages kan plaatsen in je bericht. Dit zijn de blokken die je kan gebruiken om je persbericht op te stellen.
2.4 Inhoudsopgave
In deze video leer je hoe je een inhoudsophave toevoegd aan je mailing.
Hallo en welkom bij deze uitleg over de inhoudsopgave. Dit blok is wat specifieker, vandaar dat we daar een specifieke video voor hebben opgenomen. Elk blok wat je hebt, heeft de mogelijkheid met een titel om hem op te nemen in de inhoudsopgave, ja of nee. Wanneer ik de inhoudsopgave erin sleep, zie ik in de bewerkingsmodus nog niks, maar wordt weergegeven dat in de gepersonaliseerde versie de inhoudsopgave zichtbaar wordt. Wanneer ik daarop klik, bovenin, bij gepersonaliseerd voorbeeld heb ik een overzicht van alle titels die meegenomen zijn in de inhoudsopgave. Wanneer ik daar ook op klik, kom ik er automatisch terecht. Wanneer ik hier een titel zie die ik er liever niet in wil hebben, ga ik simpelweg naar het blok. Doe ik bij opnemen in inhoudsopgave op nee. En als ik dan in het gepersonaliseerd voorbeeld kijk, zie je, dat die er niet meer in staat. Op die manier ben je in controle van welke titels wel of niet getoond worden in je inhoudsopgave.
2.5 Afbeelding Croppen
In deze video krijg je uitleg over het bijsnijden van afbeeldingen.
Welkom. In deze korte video laat ik je zien hoe je binnen Mail Pro een afbeelding kan bewerken, zodat je hem kan gebruiken in je nieuwsbrief. Ik wil wel melden dat dit een vrij beperkte tool is, dus je kunt er niet alles mee, maar dat kan je net genoeg geven om je afbeelding te kunnen plaatsen in een mooi bericht. Om dit te doen, kies je allereerst de afbeelding die je wilt bewerken. Vervolgens kan ik hier op de knop klikken en kan ik hem kleiner maken. Dit is een vrij grote afbeelding, dus ik wil hem wat dichter opmaken. En op die manier snijd ik hem weg. Belangrijk is dan dat ik hem opslaan als, in dit geval noem ik hem Spotler, en zet ik er zelf altijd crop achter, zodat ik kan zien dat het de gecropte versie is, en kan ik hem gebruiken in mijn bericht. Zoals je ziet is die nu groter, omdat ik hem natuurlijk heb bijgesneden, dus kan ik hem ook verkleinen in de hoogte, zodat die mooi uitgelijnd wordt. Dit is bij uitstek perfect als je een afbeelding hebt die normaal te groot is, of te veel ruimte heeft, dan kan je hem wat kleiner maken, en dan kan je hem zo opnemen in je nieuwbrief. Doe daar vooral je voordeel mee.
2.6 Kopiëren bericht
In deze video leer je hoe je een eerder verzonden bericht kopiëert en als template kan gebruiken voor een nieuwe mailing.
Hallo, in deze video laat ik je zien hoe je een bericht vaker kan gebruiken. Je steekt namelijk best wel veel tijd en liefde in een bericht en vaak is dat de basis voor een goed nieuw bericht, vervolg bericht. Daarom hebben wij de mogelijkheid om berichten te kopiëren. Stel je voor dat ik heel veel tijd en energie steek in dit bericht, ook onderin met de footer en dat ik denk nou deze wil ik vaker gebruiken. In dat geval kan ik klikken op het bericht. En via kopieer kan ik een kopie maken van het bericht. Deze noem ik dan bijvoorbeeld KNMI voorbeeld 2 en laat ik alles gewoon staan. Ik kan de onderwerpsregel kan ik aanpassen voor deze nieuwe mailing, dus deze pas ik ook aan en klik ik op oké. En heb ik exact hetzelfde bericht als dat ik vorige keer had en hoef ik alleen maar de content aan te passen. Op deze manier behoud ik de structuur, behoud ik de content, maar geeft het mij de mogelijkheid om daarbinnen de content aan te passen, zodat ik niet heel het bericht opnieuw hoef te maken. Hoef ik niet nieuwe blokken in te slepen en kan ik snel door. Met name is dit belangrijk in de footer, want je wilt één keer een goede footer maken, dan kan je hem gewoon kopiëren. Heel veel van onze klanten gebruiken dit, ik zelf ook, ik zou zeker aanraden om daar gebruik van te maken.
2.7 Bijlagen
In deze video leer je hoe je een bijlage kan toevoegen aan een mailing.
Hallo en welkom, in deze video laat ik je zien hoe je een bijlage toevoegt aan een mailing. Om dat te doen moet je allereerst je bijlage uploaden naar MailPro. Dit doe je onder het kopje beheer, media bestanden, waar je allereerst zelf een map kan maken voor die bijlage of voor je persoonlijk gebruik. Vervolgens kan je naar die map toe gaan, dubbel klik je erop en kan je een nieuw bestand toevoegen. In dit geval kies ik vanuit mijn eigen computer voor de bijlage en wordt die geüpload. Via de rechter muisknop kan ik de URL kopiëren en dan ga ik naar het bericht toe waar ik deze wil opstellen. Wanneer ik dan naar het blok ga en ik kies hier op het stukje tekst waar ik die bijlage aan wil toevoegen, dan klik ik op het paperclipje en zet ik daar de URL in. Kwestie van copy-paste. Die geef je de kliknaam bijlage, druk je op oké. Wanneer je dit hebt gedaan is die geüpload en wanneer die verzonden wordt wordt deze geopend door de gebruiker. Succes!
Hoofdstuk 3: Testen, verzenden, en statistieken
In dit hoofdstuk leer je hoe je een bericht test, het bericht definitief verstuurd en hoe je de statistieken kan inzien.
Dit hoofdstuk bestaat uit meerdere video's en is daarom opgedeeld in paragrafen.
3.1 Spam analyse
In deze video leer je hoe je een Spam-check kan uitvoeren op je mail, en hoe je voorkomt dat je mail als spam gemarkeerd wordt.
Hallo, ik ga jullie even meenemen hoe je een spam check kan doen op een bericht wat je net hebt opgesteld, zodat je zeker weet dat die minder in de spam gaat belanden. Dit kan je doen door te gaan naar content en te dubbel klikken op het bericht wat je wilt gaan controleren. Dan kom je in de bewerkingsmodus, die je waarschijnlijk bekend voorkomt, en kan je hier bovenin naast gepersonaliseerd voorbeeld op analyse klikken. Wanneer je hier op klikt kom je in het schermpje waarin je kan kijken of er bepaalde zaken zijn die je kan doen om de spam te verbeteren. Je ziet dat mijn afbeeldingen goed zijn, je ziet dat mijn score 4.5 is, maar je ziet dat een hyperlink nog niet echt goed is. Deze link klopt wel, want die heeft een kliknaam, deze klopt ook, dus die klopt allemaal goed. Alleen de link test is niet helemaal volledig, want het heeft geen link. Het is een testlink en dat gaat snel in de spam komen. Als ik ook op het kruisje klik, kan ik dus ook zien wat er ongeldig is. Dit geeft mij de mogelijkheid om te gaan naar mijn bericht, te zoeken naar dat testlinkje. Die zie ik hier staan. Hier heb ik test ingevuld en test. Die wil ik er helemaal niet in hebben. En wanneer ik het blok verwijder, hierzo, en ik ga weer terug naar analyse, dan zul je zien dat die melding dus ook verdwenen is en dat mijn bericht klaar is voor verzending. Als ik dan bewaar en sluit, weet ik in het vervolg zeker dat mijn bericht minder snel in de spam terecht komt. Dit altijd even doen als je een bericht hebt opgesteld, zodat je zeker weet dat het goed staat.
3.2 Testverzending
In deze video nemen wij je mee in het versturen van een testverzending.
Hallo, in deze video laat ik je zien hoe je je persbericht kan testen. Een persbericht is een dynamisch bericht die alleen gestuurd wordt naar mensen die zich hebben ingeschreven voor die organisatie en voor het specifieke thema. Daarom werkt het testen altijd gepersonaliseerd. Wanneer ik een bericht hebt wat ik wil testen, klik ik op extra en vervolgens klik ik op snelversturen. Hier wordt automatisch mijn eigen e-mailadres toegevoegd en hier kan ik nog een collega aan toevoegen. Vervolgens moet ik gaan naar alternatieve contactvelden om hier een tag aan toe te geven. Boven in de campagnenaam zie je welke tag je moet gebruiken om dit te kunnen testen, dus in dit geval kies ik 354. Als ik dan op ok klik wordt de mail verzonden naar deze twee collega's. Indien ik dat vergeet of niet doe krijg ik ook de reactie dat die niet gestuurd kan worden omdat hij niet de ministeries of thema's heeft. Dit doe je door dat toe te voegen via het nummer. Op die manier kan je snel even naar jezelf sturen om te kijken hoe je bericht binnenkomt.
3.3 Mail verzenden
In deze video leer je hoe jij jouw mailing kan versturen.
Hallo en welkom. Het is zover. We gaan de mailing verzenden. Voordat we dat gaan doen, gaan we even kijken of we alles klaar hebben staan. Ik heb mijn bericht, ik heb mijn contactengroep. Dus ja, ik kan mijn bericht versturen. Zoals jullie net hebben gezien in de filmpjes, ik heb hem even getest, ik heb hem door de spamcheck gehaald, dus ik ben klaar om mijn verzending in te plannen. Dit doe ik in het kopje versturen en dan ga ik naar de knop voeg toe. Hier ga ik een mailing inplannen om te versturen. Ik heb de mogelijkheid om dit onmiddellijk te doen, dus om hem meteen te sturen, ik kan ook zeggen dat ik hem later verstuur op de dag of op een specifieke dag van de maand en de maand erbij.
Op die manier kan ik in dit geval zeggen dat ik vandaag op 18 april wil ik hem om half zes versturen, want dat vind ik een mooie tijd. Dit is geen testverzending, dit is een definitieve verzending en ik wil ook de resultaten ontvangen op mijn e-mailadres. Vervolgens kies ik de mailing die ik wil versturen, in dit geval KNMI voorbeeld, en die ga ik versturen naar mijn mailinggroep, mailing 18-04. Vervolgens ga ik, klik ik op ok en hier komt even de grote invulactie, waarin je bevestigt dat je alles hebt ingevuld wat je wilt. Belangrijk is dat Mailpro automatisch de hardbounces, softbounces en afmelders eraf haalt. Dus als jij een groep importeert met mensen die zich al hebben afgemeld of jullie als spam hebben aangemerkt, wat ik niet voor kan stellen, maar dan wordt die er automatisch uitgefilterd. Vervolgens kan ik ook nog het bericht zien wat ik wil sturen. Vervolgens geef ik aan dat ik het wil ontvangen, klik ik op ok en wordt de mailing ingepland. Hij wordt dan nu ook in de taakplanner gezet, dus hij is nu ook ingepland. En als ik hem verwijder, wordt die ook niet meer gemaild. Dus ik heb altijd nog de optie om eventueel gewoon mijn planning te verwijderen en dan wordt de mail niet verstuurd. Dan kan ik hem altijd daarna nog een keer inplannen. Wanneer ik een mail inplan, kan ik ook het bericht niet meer aanpassen. Haal dan eerst de verzending eruit, pas het bericht aan en plan de verzending met het juiste bericht in. Hetzelfde geldt voor je database. Als jij hem hebt ingepland, kan je je data niet meer aanpassen. Dan is de groep die je wilt mailen staat vast. Daarom is het altijd handig om dat allemaal op orde te hebben en dan de mailing in te plannen. Een kleine lastigheid in dit geheel is dat als ik een mailing inplan in een bepaalde groep, mijn data vaststaat. Ik kan dan dus ook niks meer mailen of aanpassen in mijn contactenveld. Wanneer ik op geavanceerd klik, kan ik hier voorkomen dat de gegevens niet gewijzigd kunnen worden en dan kan ik gewoon verder. Dit is met name handig als je een mail inplant voor over een week, zodat je nog wel in beheer kan blijven van je data gedurende die week. Op deze manier kan je je mailing versturen en wens ik je succes met het versturen van je mailing.
3.4 Statistieken
In deze video krijg je uitleg over de statistieken.
Welkom! Ik ga jullie meenemen in de statistieken. Wanneer je de mailing verstuurt, kan je in je statistieken terughalen hoe die mailing is ontvangen en is geopend en is gelezen.
Dit doe je onder het kopje statistieken, waarin je eigenlijk terecht komt in een overzicht van alle verzonden mailings in die periode.
Je kan dit over de gehele campagne pakken. Je kan een filter gooien over alle verzendingen en op die manier kan je specifieke mails eruit halen.
Zoals je ziet hebben we hier nog geen mails verzonden, maar het meest belangrijk is hoeveel mails zijn er verzonden, zijn er gehardbounced en gesoftbounced en hoeveel zijn er geaccepteerd. En dit is met name om je database zo schoon mogelijk te houden.
Waar je voornamelijk naar kijkt is oké hoeveel mails zijn er geopend, dat noem we gerenderd en hoeveel unieke mails zijn er gerenderd. Want het kan zo maar zijn dat een contact een mail vaker heeft geopend. Daarnaast kan je ook kijken hoeveel is er doorgeklikt en hoeveel is er uniek doorgeklikt want een contact kan vaker op een link klikken, dus hier kijkt die echt naar hoeveel mensen hebben hem doorgeklikt en op die manier heb je een goed beeld van hoe die is ontvangen. Daarvoor gebruiken wij de S.A.M.E.-methode, waarin we kijken naar de aantal verzonden mails, de opens en de kliks, en daar kun je dus in een percentage zien hoe dat zichzelf beheerd.
In de kliks kun je kijken welke links het meest geklikt zijn en op die manier kun je kijken wat er hit en wat niet.
De overige laat ik lekker voor jullie om te bekijken, maar de eerste drie zijn de meest belangrijke in het uitzoeken van de statistieken.