In onderstaande video's leer je te werken met Spotler Mailpro (Webpower)
Hoofdstuk 1: De modules
In dit hoofdstuk krijg je uitleg over de verschillende modules van Spotler Mailpro (Webpower)
Welkom! In deze video ga ik jou meenemen in de verschillende modulen die jij als redacteur kan zien binnen Mailpro. Een module is eigenlijk het segment waarbinnen je werkt en we hebben er verschillende van. Deze kan je vinden naast het logo en is gescheiden via verschillende iconen en benamingen van die specifieke module. Wij hebben jou als redacteur geprobeerd zo weinig mogelijk ruis te hebben, dus we hebben je enkel de modules gegeven waarbinnen jij ook daadwerkelijk aan de slag gaat.
Je begint altijd op de homepagina. Dit is waar je aan de slag gaat en waar je ook de support en lijn ziet om je vragen eventueel te stellen. Vervolgens heb je de module contacten waarin je de contacten kan zien, je groepen kan aanmaken, je contacten kan exporteren en/of uploaden. Content, waar je je eigenlijk alleen begeeft in het tabje e-mails, waar je dus de berichten kan opmaken die je wilt gaan versturen. Het versturen, waar je de mailing kan inplannen om te gaan versturen naar de groep en de mail die je hebt gemaakt. En de statistieken, waar je hierzo alles vindt over de reeds verzonden mailings, denk aan kliks, denk aan opens, om te kijken hoe je mail wordt gelezen. Standaard heb je toegang tot de beheer en de admin module, maar ik zou adviseren om hier niet teveel tijd in te besteden, omdat dit met name is weggelegd voor de superusers.
Hoofdstuk 2: Contacten en groepen
In dit hoofdstuk leggen wij uit hoe je een groep aanmaakt en contacten kan toevoegen aan deze groep.
Hallo! In deze video laat ik je zien hoe je een groep aanmaakt met contacten die je kan gaan mailen. Je maakt natuurlijk een hele mooie mail, maar je wilt dat mensen die wel ontvangen.
Dit doe je onder de module contacten en het eerste wat je doet is een groep aanmaken. En een groep moet je gewoon zien als een lijst naar wie je wilt gaan mailen. Wanneer ik op voeg toe klik kan ik deze een naam geven, bijvoorbeeld mailing 20 april. Dat is de groep die ik wil gaan mailen over een paar dagen. Dit is een definitieve groep, dus geen testgroep, en hij is actief. Klik ik op OK.
Vervolgens wil ik de contacten in die groep krijgen. Dat doe ik door contacten te uploaden en via een handmatige upload te importeren. Hiervoor kies ik voor een CSV-bestand. Een CSV is eigenlijk een Excel-bestand waarin alle contacten staan die ik wil gaan importeren. Wanneer ik hierzo op klik, wordt die geüpload en kan ik hierzo de juiste e-mailadressen en velden koppelen. Ik kan ook alles overslaan dat ik alleen een e-mailadres heb en dat zal ik in dit geval ook adviseren. Vervolgens kan ik de groep kiezen en dat is die mailing 20/04 die ik wil gaan importeren. Kies ik e-mailadres en dan weet ik zeker dat dus de juiste mensen in die groep komen. Ontvanger van resultaten staat altijd op je eigen e-mailadres en op die manier krijg je die altijd binnen. Vervolgens wordt gevraagd wat moet er gebeuren met de eerste rij in het CSV bestand. Dit is vaak de eerste rij waar staat dat het een e-mailadres is of een naam is. Dus die wil ik in dit geval overslaan. Ik wil bestaande abonnees al toevoegen aan een gekozen groep en hier kies je altijd ja, want je wilt niet dat mensen niet worden geïmporteerd. Het kan zijn dat jouw lijst dubbelen bevat. In dit geval kan je kiezen of je die mensen wilt overslaan, dus dat je de bestaande gegevens al bewaart als ze erin staan, dat je mensen wilt aanvullen met extra gegevens of dat je ze wilt vervangen met wat er staat in het CSV-bestand. De rest is irrelevant. Wanneer ik dan op oké klik, dan worden ze geïmporteerd en krijg ik ook een mail, die ontvang ik wanneer de import gedaan is. Indien er iets fout is gegaan bij de import, bijvoorbeeld dat de lijst niet goed is of dat er onjuiste contacten in staan, krijg ik hier ook een mail van en kan ik zien wat er niet goed is gegaan. Op die manier kan ik dan ook de groepen bekijken. Dit kan soms heel even duren, dus wees daarin geduldig. Maar je krijgt een vinkje als het is gedaan. En wanneer ik dan in de groep kijk, zie ik dat er twee ontvangers in staan. Namelijk de twee die ik hier net heb geïmporteerd. Deze groep kan ik gebruiken om uiteindelijk mijn mail te versturen. Hoe ik dat doe, leg ik uit in een andere video.
Hoofdstuk 3: Content
In dit hoofdstuk leer je alles over het maken van je nieuwsbrief, het gebruik van contentblokken en het uitvoeren van controles vóór de verzending.
Dit hoofdstuk bestaat uit meerdere video's en is daarom opgedeeld in paragrafen.
3.1 Een nieuw bericht aanmaken
In deze video leer je hoe je een nieuw bericht aanmaakt.
Welkom. In deze video ga ik jullie meenemen hoe je een bericht opstelt. Om dat te doen ga je vanaf de homescreen naar het tabje content, waar je gelijk terecht komt op de e-mails. Hier zie je alle drafts en verzonden mailingen die gemaakt zijn binnen deze campagne. Je kan het verschil zien aan een kruisje, dat zijn nog drafts en een vinkje is voor als iemand een mailing daadwerkelijk heeft verstuurd. Wanneer je zelf een mailing wilt opstellen, klik je op de knop voeg toe en kom je terecht in het eerste scherm voor het opstellen van een bericht. Hier geef je eerst een nieuwe naam aan, zodat je hem zelf later terug kan vinden. Dit is een naam die niet gezien wordt door de ontvanger, dit is puur voor je eigen administratie. Vervolgens kies je bij sjabloon voor het Rijk template, zodat je je eigen template hebt en maak je een onderwerpsregel op. In dit geval noem ik hem nieuwsbrief april. De pre-header is optioneel, maar kan ervoor zorgen dat de eerste regel die mensen zien, meteen leesbaar is. Dus hier zeg ik, mis het niet. Zodat mensen getriggerd worden om die mail te lezen. Bij default wordt de juiste afzenderschap ingevuld, en kan ik hier zo kijken naar eventueel kalender, en geavanceerde opties. Die ga ik nu niet behandelen. Als ik vervolgens op oké klik, kom ik in de editor terecht, en kan ik aan de slag gaan met het opstellen van mijn bericht. Hiervoor hebben we een aparte video opgenomen.
3.2 Header en Footer
In deze video leer je hoe je de header en footer van je bericht aanmaakt.
Welkom. In deze video ga ik je uitleggen hoe je je nieuwsbrief daadwerkelijk opstelt. Dus in de vorige video heb ik laten zien hoe je een bericht start en nu ga ik je laten zien hoe je hem content geeft. Daarvoor gaan we naar de module content, waar je de nieuwsbrieven ziet waar je nog aan werkt of die verstuurd zijn. En daar zie je het bericht wat ik net ben gestart. Wanneer ik daarop dubbel klik kom ik automatisch in de bewerkingsmodus. Daar zie je meteen dat automatisch de header wordt ingeladen, met het logo en het woordmerk van de campagne waar ik op dat moment in zit. Aan de rechterkant heb ik de mogelijkheid om de header styling toe te passen en de footer, en aan de linkerkant heb ik de mogelijkheid om blokken toe te voegen die uiteindelijk body geven aan mijn bericht.
Voor nu ga ik even de header stylen. Daarin heb ik de mogelijkheid om de primaire kleur van de banner balk aan te passen naar verschillende kleuren, in dit geval maak ik hem donkerblauw. En heb ik de mogelijkheid om de titel van de nieuwsbrief aan te passen die in de header balk staat. Ik heb de mogelijkheid om er een banner afbeelding onder te zetten of een link achter de banner, maar daar laat ik zometeen meer over zien. En ik heb de mogelijkheid om een jaargang en/of editie toe te voegen aan het bericht. Als ik er eentje kies kan ik hier het jaargang inzetten en de editie, maar als ik er geen een wil laten zien klik ik op geen. Ik kan er ook voor kiezen om de titel uit te lijnen, naar de linkerkant, naar het midden of naar de rechterkant op basis van mijn wensen. Hier zie je misschien een beetje gekke tekst staan, maar dit is het datumveld van het bericht. Dus wanneer ik op gepersonaliseerd voorbeeld klik haalt die automatisch de datum van vandaag op.
Als ik de footer wil aanpassen kan ik daar het afzenderschap tonen of de colofon tonen. En daar kan ik ook hierzo mijn eigen colofon aan toevoegen. Vervolgens kan ik hier ook afzenderschap aanpassen. Zometeen laat ik jullie zien hoe je blokken maakt, voor nu kan je dus spelen met de styling van je eigen bericht.
3.3 Blokken
In deze video krijg je uitleg over de verschillende blokken waaruit je een bericht kan opbouwen
Welkom! In deze video ga ik jullie meenemen in de blokken en hoe je ze kan bewerken. Er zijn heel veel bewerkingsmogelijkheden bij alle blokken dus ik kan ze niet allemaal doornemen, dus ik wil jullie vragen om hier zelf ook mee te experimenteren. Indien er nog vragen over zijn na het zien van deze video, kan je altijd contact op nemen met support om je vragen te stellen.
Zoals je in de vorige video zag gaan we nu alle blokken langs, slepen we ze erin en kan ik aangeven wat je kan aanpassen.
We beginnen met de bannerafbeelding waar je de afbeelding kan aanpassen. Om een afbeelding aan te passen klik je eerst op het kruisje om vervolgens een bestaande afbeelding die al in het systeem staat te gebruiken of een afbeelding te uploaden die op mijn computer staat. Zoals je ziet kan ik hier kiezen, dubbel klik ik erop en wordt de afbeelding ingeladen. Ik kan daarmee de hoogte bepalen zodat hij wat mooier uitlijnt en ik moet hem altijd een alternatieve tekst geven wat de weergave is als hij niet gedownload wordt. In dit geval noem ik hem Logo Spotler.
Vervolgens hebben we een 50-50 blok en dit is een blok waaraan je de ene kant een afbeelding hebt en aan de andere kant tekst
Door middel van de uitlijn knop kan ik hem links of rechts uitlijnen, afhankelijk van de wensen die ik heb. Ik wil hier de afbeelding weer in aanpassen, omdat ik het logo al heb gebruikt kan ik hem hier hergebruiken. Klik ik op gebruik. Vervolgens geef ik hem een alternatieve tekst mee, Logo Spotler, en kan ik hem een bijschrift geven. Die zie je hier links onderin. Deze vind ik zelf niet zo relevant dus die haal ik voor nu weg en dan verdwijnt dat ook uit de regel. Vervolgens noem ik dit artikel nummer 1 en wil ik hem opnemen in een inhoudsopgave. Ik kan hem een subtitel geven. In dit geval kies ik ervoor om geen subtitel te geven en hier kan ik dan mijn tekst in schrijven en aanpassen. Hier wil ik graag een button onder plaatsen die leidt naar Spotler toe. Dus hier doe ik de url www.spotler.nl. De tekst is klik hier naar
de website en de kliknaam is logo. De kliknaam is de referentie waar die op klikt zodat die gemeten wordt in je statistieken. Dus geef een url altijd een kliknaam mee, zodat je terug kan kijken hoe vaak er op wordt geklikt. Zoals je ziet wordt de breedte automatisch aangepast, maar als ik wil kan ik hem wat breder maken. Dit is wel heel extreem dus in dit geval zet ik hem op 65, zodat hij een mooie breedte heeft. Vervolgens kan ik in de styling kan ik de achtergrond kleur van mijn blok aanpassen. Dus in dit geval wil ik hem donkerbruin maken. Ik vind zelf donkerblauw best wel mooi en kan ik er nog wat tussenruimte boven of onder plaatsen, zodat hij wat beter uitlijnt. In dit geval heb ik mijn eerste artikelblok gemaakt. Ik heb ook een inhoudsopgave die sleep ik voor nu even bovenin en dan kan ik zo meteen zien hoe die werkt.
Een 1 columns blok is in de volledige breedte met een afbeelding, een bijschrift, een titel, een subtitel en een tekst. Deze heeft dezelfde werking als het 50-50 blok en kan ik ook een button geven. In de styling kan ik ook aangeven of ik de tekst links, midden of rechts wil aanpassen. Voor de rest heb ik dezelfde opties als een 50-50 blok.
Ik heb ook een 2 columns blok. Voor de uniformiteit wil ik deze nu ook weer even donkerblauw maken, zodat ik een mooi overzicht heb van donkerblauw naar wit terug naar donkerblauw. In een 2 columns blok kan ik links de kolom aanpassen. In dit geval wil ik dat beide kolommen geen afbeelding hebben dus ik haal hem zowel links als rechts haal ik weg en heb ik hier weer de mogelijkheid om mijn content aan te passen. Deze wil ik beide meenemen in mijn inhoudsopgave en op die manier kan ik hier mijn content creëren.
Hetzelfde geldt voor een 3 columns blok. Die werkt precies hetzelfde, enkel heeft deze een kolom links, een kolom midden, een kolom rechts en hou ik voor deze keer de achtergrondkleur op wit zodat hij mooi één op één is.
In sommige gevallen vind je de titel blok te klein of wil je daar wijzigingen in aanpassen. Daarom hebben we een titel blok gemaakt waarmee je een grotere titel kan maken en een subtitel kan toevoegen. In deze geval wil ik alleen een titel en wil ik deze groter hebben zodat hij wat meer in de picture komt. Op die manier maak ik deze even donkerblauw, zodat die weer in lijn is en kan ik daar bijvoorbeeld een attentieblok onder zetten. Wanneer ik deze dan ook donkerblauw maak, zie je niet dat er twee losse blokken zijn. Het is in dit geval één blok geworden, waarvan deze een grotere titel heeft. Dan kan ik hier bijvoorbeeld 1.2 minder grote titel van maken. Dus dan zie je dat die dus in lijn loopt met elkaar. Doe ik dit wel even één punt grotere titel. En wat ik in de styling doe, is dat ik de onderruimte een beetje kleiner maak.
Dan lopen ze nog wat mooier in elkaar. En bij deze maak ik de bovenruimte wat kleiner. Zodat het net lijkt alsof het één blok is, terwijl het bestaat uit twee blokken. En hier heb ik weer de mogelijkheid om tekst dik te drukken of aan te passen. Op die manier kan ik hem ook weer opnemen in de inhoudsopgave ja of nee. Maar zoals je ziet, kan je dus met verschillende blokken ook één blok maken.
Jullie hebben ook een iconblok, die speciaal voor jullie ontwikkeld is. Met jullie eigen iconen, zoals locatie, koffie, calendar, newsletter, een titel. Kom in de krant. En daar kan ik wederom weer de tekst in aanpassen. Indien wenselijk, kan je ook een eigen icoon uploaden, een kleine afbeelding, zodat je kan afwijken van de standaard iconen. Indien ik wil, heb ik hier weer dezelfde stylingsopties. Dus ik kan de achtergrondkleur aanpassen. En ik kan de tussenruimte boven en onder aanpassen.
Als ik wat meer ruimte wil tussen m'n blokken, heb ik ook de optie om een ruler te gebruiken. En die ruler plaatst een balk tussen m'n artikelen. Dus dan zie je dat je hier een dunne grijze bal hebt tussen je artikelen. En die kan je gebruiken voor het opstellen van je bericht.
We hebben ook een video blok, waar je een afbeelding kan uploaden, waar dan een playbutton voor wordt gezet. En daar kan je dan een link achter plaatsen, zoals youtube.com. En als iemand dan op de playbutton klikt, dan komt die automatisch terecht in de video.
Ik heb een spacer, waar ik witruimte tussen kan voegen. En op die manier heb ik alle blokken, zodat ik een nieuwsbrief kan maken naar wens.
Ga hier lekker mee aan de slag. Probeer hiermee zoveel mogelijk blokken uit. En ik heb nog een losse video voor het gebruik van de inhoudsopgave. Dus als je daar nog meer over wil weten, zou ik zeker aanraden om die te kijken.
3.4 Inhoudsopgave
In deze video leer je hoe je een inhoudsophave toevoegd aan je mailing.
Hallo en welkom bij deze uitleg over de inhoudsopgave. Dit blok is wat specifieker, vandaar dat we daar een specifieke video voor hebben opgenomen. Elk blok wat je hebt, heeft de mogelijkheid met een titel om hem op te nemen in de inhoudsopgave, ja of nee. Wanneer ik de inhoudsopgave erin sleep, zie ik in de bewerkingsmodus nog niks, maar wordt weergegeven dat in de gepersonaliseerde versie de inhoudsopgave zichtbaar wordt. Wanneer ik daarop klik, bovenin, bij gepersonaliseerd voorbeeld heb ik een overzicht van alle titels die meegenomen zijn in de inhoudsopgave. Wanneer ik daar ook op klik, kom ik er automatisch terecht. Wanneer ik hier een titel zie die ik er liever niet in wil hebben, ga ik simpelweg naar het blok. Doe ik bij opnemen in inhoudsopgave op nee. En als ik dan in het gepersonaliseerd voorbeeld kijk, zie je, dat die er niet meer in staat. Op die manier ben je in controle van welke titels wel of niet getoond worden in je inhoudsopgave.
3.5 Afbeelding Croppen
In deze video krijg je uitleg over het bijsnijden van afbeeldingen.
Welkom. In deze korte video laat ik je zien hoe je binnen Mail Pro een afbeelding kan bewerken, zodat je hem kan gebruiken in je nieuwsbrief. Ik wil wel melden dat dit een vrij beperkte tool is, dus je kunt er niet alles mee, maar dat kan je net genoeg geven om je afbeelding te kunnen plaatsen in een mooi bericht. Om dit te doen, kies je allereerst de afbeelding die je wilt bewerken. Vervolgens kan ik hier op de knop klikken en kan ik hem kleiner maken. Dit is een vrij grote afbeelding, dus ik wil hem wat dichter opmaken. En op die manier snijd ik hem weg. Belangrijk is dan dat ik hem opslaan als, in dit geval noem ik hem Spotler, en zet ik er zelf altijd crop achter, zodat ik kan zien dat het de gecropte versie is, en kan ik hem gebruiken in mijn bericht. Zoals je ziet is die nu groter, omdat ik hem natuurlijk heb bijgesneden, dus kan ik hem ook verkleinen in de hoogte, zodat die mooi uitgelijnd wordt. Dit is bij uitstek perfect als je een afbeelding hebt die normaal te groot is, of te veel ruimte heeft, dan kan je hem wat kleiner maken, en dan kan je hem zo opnemen in je nieuwbrief. Doe daar vooral je voordeel mee.
3.6 Kopiëren bericht
In deze video leer je hoe je een eerder verzonden bericht kopiëert en als template kan gebruiken voor een nieuwe mailing.
Hallo, in deze video laat ik je zien hoe je een bericht vaker kan gebruiken. Je steekt namelijk best wel veel tijd en liefde in een bericht en vaak is dat de basis voor een goed nieuw bericht, vervolg bericht. Daarom hebben wij de mogelijkheid om berichten te kopiëren. Stel je voor dat ik heel veel tijd en energie steek in dit bericht, ook onderin met de footer en dat ik denk nou deze wil ik vaker gebruiken. In dat geval kan ik klikken op het bericht. En via kopieer kan ik een kopie maken van het bericht. Deze noem ik dan bijvoorbeeld KNMI voorbeeld 2 en laat ik alles gewoon staan. Ik kan de onderwerpsregel kan ik aanpassen voor deze nieuwe mailing, dus deze pas ik ook aan en klik ik op oké. En heb ik exact hetzelfde bericht als dat ik vorige keer had en hoef ik alleen maar de content aan te passen. Op deze manier behoud ik de structuur, behoud ik de content, maar geeft het mij de mogelijkheid om daarbinnen de content aan te passen, zodat ik niet heel het bericht opnieuw hoef te maken. Hoef ik niet nieuwe blokken in te slepen en kan ik snel door. Met name is dit belangrijk in de footer, want je wilt één keer een goede footer maken, dan kan je hem gewoon kopiëren. Heel veel van onze klanten gebruiken dit, ik zelf ook, ik zou zeker aanraden om daar gebruik van te maken.
Hoofdstuk 4: Testen, verzenden, downloaden en statistieken
In dit hoofdstuk leer je hoe je een bericht test, het bericht definitief verstuurd en hoe je de statistieken kan inzien.
Dit hoofdstuk bestaat uit meerdere video's en is daarom opgedeeld in paragrafen.
4.1 SPAM analyse
In deze video leer je hoe je een Spam-check kan uitvoeren op je mail, en hoe je voorkomt dat je mail als spam gemarkeerd wordt.
Hallo, ik ga jullie even meenemen hoe je een spam check kan doen op een bericht wat je net hebt opgesteld, zodat je zeker weet dat die minder in de spam gaat belanden. Dit kan je doen door te gaan naar content en te dubbel klikken op het bericht wat je wilt gaan controleren. Dan kom je in de bewerkingsmodus, die je waarschijnlijk bekend voorkomt, en kan je hier bovenin naast gepersonaliseerd voorbeeld op analyse klikken. Wanneer je hier op klikt kom je in het schermpje waarin je kan kijken of er bepaalde zaken zijn die je kan doen om de spam te verbeteren. Je ziet dat mijn afbeeldingen goed zijn, je ziet dat mijn score 4.5 is, maar je ziet dat een hyperlink nog niet echt goed is. Deze link klopt wel, want die heeft een kliknaam, deze klopt ook, dus die klopt allemaal goed. Alleen de link test is niet helemaal volledig, want het heeft geen link. Het is een testlink en dat gaat snel in de spam komen. Als ik ook op het kruisje klik, kan ik dus ook zien wat er ongeldig is. Dit geeft mij de mogelijkheid om te gaan naar mijn bericht, te zoeken naar dat testlinkje. Die zie ik hier staan. Hier heb ik test ingevuld en test. Die wil ik er helemaal niet in hebben. En wanneer ik het blok verwijder, hierzo, en ik ga weer terug naar analyse, dan zul je zien dat die melding dus ook verdwenen is en dat mijn bericht klaar is voor verzending. Als ik dan bewaar en sluit, weet ik in het vervolg zeker dat mijn bericht minder snel in de spam terecht komt. Dit altijd even doen als je een bericht hebt opgesteld, zodat je zeker weet dat het goed staat.
4.2 Testverzending
In deze video nemen wij je mee in het versturen van een testverzending.
Hallo, in deze video laat ik jullie zien hoe je een bericht kan testen. Je doet natuurlijk je uiterste best om een goed bericht te maken, maar je wilt ook dat deze binnen komt op de providers.
Er zijn twee manieren om te testen. De snelste manier is om naar content te gaan, op het bericht te klikken wat je wilt testen, naar extra te gaan en te klikken op snelversturen. Hier kan je jezelf of een collega aan toevoegen, om uiteindelijk een mail snel te versturen en te kijken hoe die binnen komt. Deze neemt echt geen personalisatie mee, hij neemt niet mee hoe de linkjes er uit komt te zien specifiek voor die persoon, daarvoor zul je moeten mailen naar een testgroep. Hoe doe je dat, door allereerst een testgroep te maken indien je die nog niet hebt, waar je jezelf en je collega's in importeert. Ik heb een filmpje opgenomen hoe je groepen aan maakt en hoe je die importeert en ik heb hier een testgroep aangemaakt met het vinkje testgroep waar ik en een collega instaan. Om vervolgens te testen ga ik naar de versturing en ga ik ook echt even een mailing inplannen, alleen het is een testmailing. Dus ik zet hem niet op definitief, maar op test. Hier kan ik de mailing kiezen die ik wil gaan testen, in dit geval het KNMI voorbeeld en die wil ik sturen naar de testgroep, dit is de groep die ik jullie net heb laten zien. Vervolgens klik ik op ok, en ga ik eigenlijk alle stappen doorlopen van hoe ik het zelf zou versturen. Hier heb ik dan ook een preview en een spamassassin, waardoor ik kan kijken hoe goed scoort mijn mail op basis van zijn report, dat is in dit geval een 4.5 van 5, en kan ik de mail versturen. Op het moment dat ik op ok klik, kan ik de mailing verzenden en krijgen mijn collega en ik de testverzending binnen kunnen we hem controleren en volgens inplannen voor de definitieve verzending. Beide manieren zijn goed, maar de testverzending is wel de beste manier om even te kijken of de personalisatie, de linkjes en alles werken, maar beide manieren zijn een goede manier om het bericht te testen.
4.3 Mail verzenden
In deze video leer je hoe jij jouw mailing kan versturen.
Hallo en welkom. Het is zover. We gaan de mailing verzenden. Voordat we dat gaan doen, gaan we even kijken of we alles klaar hebben staan. Ik heb mijn bericht, ik heb mijn contactengroep. Dus ja, ik kan mijn bericht versturen. Zoals jullie net hebben gezien in de filmpjes, ik heb hem even getest, ik heb hem door de spamcheck gehaald, dus ik ben klaar om mijn verzending in te plannen. Dit doe ik in het kopje versturen en dan ga ik naar de knop voeg toe. Hier ga ik een mailing inplannen om te versturen. Ik heb de mogelijkheid om dit onmiddellijk te doen, dus om hem meteen te sturen, ik kan ook zeggen dat ik hem later verstuur op de dag of op een specifieke dag van de maand en de maand erbij.
Op die manier kan ik in dit geval zeggen dat ik vandaag op 18 april wil ik hem om half zes versturen, want dat vind ik een mooie tijd. Dit is geen testverzending, dit is een definitieve verzending en ik wil ook de resultaten ontvangen op mijn e-mailadres. Vervolgens kies ik de mailing die ik wil versturen, in dit geval KNMI voorbeeld, en die ga ik versturen naar mijn mailinggroep, mailing 18-04. Vervolgens ga ik, klik ik op ok en hier komt even de grote invulactie, waarin je bevestigt dat je alles hebt ingevuld wat je wilt. Belangrijk is dat Mailpro automatisch de hardbounces, softbounces en afmelders eraf haalt. Dus als jij een groep importeert met mensen die zich al hebben afgemeld of jullie als spam hebben aangemerkt, wat ik niet voor kan stellen, maar dan wordt die er automatisch uitgefilterd. Vervolgens kan ik ook nog het bericht zien wat ik wil sturen. Vervolgens geef ik aan dat ik het wil ontvangen, klik ik op ok en wordt de mailing ingepland. Hij wordt dan nu ook in de taakplanner gezet, dus hij is nu ook ingepland. En als ik hem verwijder, wordt die ook niet meer gemaild. Dus ik heb altijd nog de optie om eventueel gewoon mijn planning te verwijderen en dan wordt de mail niet verstuurd. Dan kan ik hem altijd daarna nog een keer inplannen. Wanneer ik een mail inplan, kan ik ook het bericht niet meer aanpassen. Haal dan eerst de verzending eruit, pas het bericht aan en plan de verzending met het juiste bericht in. Hetzelfde geldt voor je database. Als jij hem hebt ingepland, kan je je data niet meer aanpassen. Dan is de groep die je wilt mailen staat vast. Daarom is het altijd handig om dat allemaal op orde te hebben en dan de mailing in te plannen. Een kleine lastigheid in dit geheel is dat als ik een mailing inplan in een bepaalde groep, mijn data vaststaat. Ik kan dan dus ook niks meer mailen of aanpassen in mijn contactenveld. Wanneer ik op geavanceerd klik, kan ik hier voorkomen dat de gegevens niet gewijzigd kunnen worden en dan kan ik gewoon verder. Dit is met name handig als je een mail inplant voor over een week, zodat je nog wel in beheer kan blijven van je data gedurende die week. Op deze manier kan je je mailing versturen en wens ik je succes met het versturen van je mailing.
4.4 Bericht downloaden
In deze video wordt de workaround uitgelegd om berichten te downloaden.
Hallo, in deze video leg ik je uit hoe je een mail downloadt en verstuurt vanuit je eigen Outlook. Om dit te doen maak je allereerst een bericht op in de content van Mailpro. Dit leg ik uit in een andere video dus voor meer informatie daarover verwijs ik daar graag naar. Wanneer je het bericht klaar hebt klik je op de regel, dan klik je op extra en dan klik je op snelversturen om een mail naar je eigen Outlook te sturen. Wanneer dit is gebeurd, open je de Outlook waar je het bericht binnen hebt gekregen, daar dubbel klik je op, klik je op bestand, opslaan als en dan sla je het op als een Outlook sjabloon. Wanneer je dit hebt gedaan, kan je hem openen, dan wordt het bericht geopend. Daarin staat dan ook alvast jezelf als afzender, die moet je dan verwijderen. Daar kan je dus de contacten inzetten naar wie je het wilt gaan mailen, dan kan je de onderwerpsregel aanpassen en verzenden. Op die manier omzeil je Mailpro om zelf een mailing te sturen uit je eigen Outlook.
4.5 Statistieken
In deze video krijg je uitleg over de statistieken.
Welkom! Ik ga jullie meenemen in de statistieken. Wanneer je de mailing verstuurt, kan je in je statistieken terughalen hoe die mailing is ontvangen en is geopend en is gelezen.
Dit doe je onder het kopje statistieken, waarin je eigenlijk terecht komt in een overzicht van alle verzonden mailings in die periode.
Je kan dit over de gehele campagne pakken. Je kan een filter gooien over alle verzendingen en op die manier kan je specifieke mails eruit halen.
Zoals je ziet hebben we hier nog geen mails verzonden, maar het meest belangrijk is hoeveel mails zijn er verzonden, zijn er gehardbounced en gesoftbounced en hoeveel zijn er geaccepteerd. En dit is met name om je database zo schoon mogelijk te houden.
Waar je voornamelijk naar kijkt is oké hoeveel mails zijn er geopend, dat noem we gerenderd en hoeveel unieke mails zijn er gerenderd. Want het kan zo maar zijn dat een contact een mail vaker heeft geopend. Daarnaast kan je ook kijken hoeveel is er doorgeklikt en hoeveel is er uniek doorgeklikt want een contact kan vaker op een link klikken, dus hier kijkt die echt naar hoeveel mensen hebben hem doorgeklikt en op die manier heb je een goed beeld van hoe die is ontvangen. Daarvoor gebruiken wij de S.A.M.E.-methode, waarin we kijken naar de aantal verzonden mails, de opens en de kliks, en daar kun je dus in een percentage zien hoe dat zichzelf beheerd.
In de kliks kun je kijken welke links het meest geklikt zijn en op die manier kun je kijken wat er hit en wat niet.
De overige laat ik lekker voor jullie om te bekijken, maar de eerste drie zijn de meest belangrijke in het uitzoeken van de statistieken.